Ходочасничко путовање у Свету Земљу – Крстовдан у Св. Земљи 2016.

Српска Православна Црква Св. Арханђела Михаила по први пут је организовала поклоничко путовање у Свету Земљу, тачније ово је било први пут да се парохијски организује група, на овај благословени пут. С благословом и залагањем старешине цркве протојереја Малише Миловановића, ходочасничкој групи СПЦ Св. Архангела Михаила су су придружили верници из СПЦ Св. Саве, а са нама је путовао и наш брат из Винипега. Као једна обитељ, уз молитву и благослов, с великим узбуђењем група је стигла у Тел Авив да се поклоне великим хришћанским светињама у славу Божију.

Долазак у Тел Авив за велику већину је био први сусрет са Израелом и верници су топло дочекани од стране представника Агенције Виа Јерусалем Турс и кренули смо стазама Христовим.

Долазак у Лиду

Прво поклоњење је било у Лиди, поклоњење гробу  св. Великомученика Георгија. Величина светитеља Ђорђа и сусрет са његовим мироточивим гробом уздиже нас изнад земљског терета и припрема за сусрет са вечношћу. Долазећи са далеког запада, верни Срби пуни животних брига и трзавица са којим се свакодневно суочавамо, уз целивање часних верига Св. Ђорђа, време као да је стало и да су часне вериге расковале окове терета са свих нас. И заиста осјећа се присуство живог свеца и светиња оставља најснажнији утисак на све нас.

Обилазимо  подворје Руске духовне мисије код гробнице свете Тавите у Јафи коју је својим молитвама васкрсао Св. Апостол Петар (Дела Ап. 9). Уживамо у панорамских пределима  и остајемо у Назарету на ноћењу.

Назарет и Галилеја

У петак ујутро Срби из Ванкувера дочекују остатак поклоничке групе која стиже из Новог Сада, верне из Српске Православне Цркве Св. Кирила и Методија, из насеља Телеп која је предвођена са својим свештеником о. Велимиром Врућинићем. Срби из три СПЦ настављају хорочасничко путовање као једна велика обитељ. Већ од петка распоред посета светињама је динамичнији и проводи се шест дана у неуморним поклоњењима светињама од ране зоре до увече, и обилазимо свете Горе, манастире и цркве од Витлејема до Јерусалима преко Јорданске, Јудејске и Јерихонске пустиње.

Пењемо се на Св. Гору Тавор у Манастир Преображења који је подигнут на мјесту гдје се Господ Исус Христос преобразио пред својим ученицима Петром, Јаковом и Јованом. Уз Господа су били и старозаветни пророци Мојсије и Св. Пророк Илија да би Господ на тај начин показао да је он дошао не да укине Стари Завет већ да испуни сва старозаветна пророчанства о Њему.

Из прелепог манастира стижемо у Манастир Св. Ђорђа у Кани Галилејској, мјесту  Христовог чуда претвања воде у вино на свадби у Кани . Ту на изненађење свих пада киша која побуђује радосно осјећање у свима да кад се сретну канадски и новосадски Срби  ту стижу и благослови кише на жедну земљу.

Лепо освежење киша доноси и ми обилазимо разноврсне православне сувенирнице и домаћини нас нуде галијеских вином, које има веома сладуњав укус прошлости.

Уз предивне пределе Јорданске пустиње стижемо долином реке Јордана до малог Јордана и ту се верни радосни као дјеца симболично погружују у реку Јордан ради духовног оснажења и укрепљења. На излазу из Јордана испраћају нас алеје предивних и високих палми, предивни вјетрић и посећујемо Манастир Св. Марије Магдалине на језеру.

Надахнути смо са љепотом предјела али и и са разноврсним православним заједницама и ширином живота у православној вери.

Обилазимо цркву Светих Апостола крај Галилејског језера, град Капернаум и Белу Синагогу и октагоналну цркву Светог Апостола Петра. Суочавамо се са истинитим и великим догађајима из Дела Апостолских и мјестима у коме су стваране прве хришћанске заједнице. Док се налазите поред обале Галијеског језера по коме је Господ ходио јасно се схвата зашто се оно назива и Галијеским морем јер је језеро веома велико и веома плаво.

Ходимо стопама Христовим о обилазимо Табху, цркву где је Господ умножио хљебове и рибу и нахранио пет хиљада људи . Одмарамо се на Гори Блаженства и слушамо читање из Јеванђеља по Матеју  Христових беседа о блаженствима изречених на овој светој гори.

Света Литугрија у Цркви Благовести

У суботу ујутро присуствујемо св. Литургији у Цркви Благовести. Свештеници, Велимир Врућинић и Малиша Миловановић су саслуживали са свештеником Симоном, православним Арапином из Јерусалимске Патријаршије. Појање на арапском језику нас све одушевљава и духовно се укрепљујемо благодаћу богослужења и питком водом са извора Пресвете Богородице који извире унутар цркве.

Након богослужења настављамо путовање према Маслинској гори  са које има прелеп поглед и посјећујемо Манастир Вазнесења Господњег који  нас све оставља без речи. Посетили смо руски Манастир Вазнесења Господњег у Гетисманији у ком се чувају мошти Св. Јелисавете. Обишли смо Гетисмански врт у коме се Господ молио непосредно пред своје мученичко страдање и и облио врт својим светим сузама.

Свако свето мјесто  оставља дубок печат на душама свих ходочасника али када смо се сусрели са Манастиром Успења Пресвете Богородице у коме се налази Гроб Пресвете Богородице и икона Јерусалимска созерцање и покајничко стање душе долази до свецелог узношења и срца и душе и ума Господу и Пресветој Богородици. Ријечи захвалности су премалене за велики благослов који се излива на све нас, поготово нас које смо мајке које смо тајно у срцу произносиле молитве Пресветог Богородици за покровну заштиту наше дјецу.

Базилика Христовог Рођења

У рано недељно јутро, креће цијела група од 60 ходочасника  брдовитим и уским улицама Витлејема на Св. Литургију , у цркву Христовог Рођења Господњег са два олтара. Величанствена литургија  служи се у пећини рођења на грчком, арапском, руском и српском језику. Наши свештеници поново служе са православном браћом а испод олтара звезда од мрамора и сребра коју сви верни радосно и са великом побожношћу целивају.

Затим одлазимо у један од најлепших манастира светитеља Св. Саве Освећеног који се налази у срцу јудејске пустиње а сам манастир је права духовна оаза уз коју тече поток Кедрон. Св. Саву Освећеног су водили и чували анђели тако му је анђео и показао гдје да гради манастир. Св. Сава је устројио монаштво и монашка правила и у време Св. Саве било је и по пет хиљада монаха у манастиру. Пошто је то мушки манастир са строгим јерусалимским типиком који се чува и у српском манастиру на Св. Гори Хиландару који је везан за Манастир Св. Саве Освећеног који је оставио свој жезал и пророковао о доласку Св. Саве.

Мушки део групе одлазе у манастир на поклоњење и целивање моштију овог једног од највећих светитеља православља, а женски део остаје у пиргу манастира и слуша о историји манастира од одређеног монаха који је сестрама на поклон даривао иконе Св. Саве Освећеног и ватице натопљене светим уљем божанског мириса.

Након прелепог манастира посећујемо руски манастир Сретења Јелисавете и Марије а затим и манастир Рођења Св. Јована Крститеља у Еин Карему.

Јорданска пустиња

Петог дана, у понедељак, обилазимо поље Пастира и цркву са предивним живописом рођења и житија Христовог. Затим посећујемо Манастир св. Теодосија и Манастир Св. Георгија Хозевита. Пролазимо кроз јерихонску пустињу и обилазимо мјесто Богојављења., мјесто гдје је св. Јован Крститељ крстио Господа у Јордану. Уследио је мали предах и лековите купке у Мртвом мору.

Тог дана смо посјетили и гробницу Св. Лазара Четверодневог и видели остатке дома у коме су живели Лазар, Марија и Марта које је Господ много волео као пријатеље.

На Крстовдан,  у уторак, присуствујемо светој Литургији у Цркви Васкрсења Господњег. Литургијским сабрањем, началствовао је патријарх Јерусалимски Теофил уз саслуживање 12 владика и преко 40 свештеника, међу којима су били и наш о. Малиша и о. Велимир. Божанствена Литургија у Храму Васкрсења и свети Крстов дан побуђују најдубља осећања и утврђују вјеру. На крају богослужења верни су на поклон добили стручак од босиока и цијели храм је био испуњен предивним мирисом. Након службе обилазимо Сионску гору и Горњу собу, затим католички храм Дормицио, храм Престављења Пресвете Богородице. Обилазимо јеврејску четврт и римски Кардо и видели смо остатке Иродовог храма и западни зид.

У среду се поново поклањамо Пречасном гробу Господњем,  затим целивамо место изнад Голготе на којој је Господ био разапет а изнад Голтоте је подигнут Храм, затим целивамо плочу на којој је Христос био помазан миром и умотан у платно. Плоча точи свето миро непрестано и поклањамо се светињама са страхом и љубави.

Наше путовање је благословено и пријемом код Његове Светости Патријарха јерусалимског господина Теофила. Патријарх нас  је све благословио , свештенике са седефним напрсним крстовима а осталим ходочасницима је поклонио иконе а затим је уследило заједничко фоторграфисање са Његовом Светошћу. Након тога обилазимо Манастир Св. Александра Невског у Старом Граду као и цркву Рођења Пресвете Богородице. Обе цркве имају прелеп  иконостас и на крају посећујемо цркву обретања главе Св. Јована Крститеља.

На повратку у хотел крај старога града, наши свештеници нам уручују ходочасничке грамате и проводимо вријеме у заједичком дружењу и припремама за повратак у Канаду.

Ходочасничко путовање је било велики дар Божији и сигурно да на је све укрепило и духовно оснажило. Неизмерно смо захвални Господу Богу који нас је удостојио овако велике милости и части. Слава и хвала Богу за све.

Извештај припремили:

Хаџи Љиљана Тољевић

Хаџи Предраг Вуколић

Протојереј Малиша Миловановић

Фото: Хаџи Александар Јовановић

Због великог интересовања ходочасника и осталих верних, у приреми је опширна репортажа о путу у Св. Земљу са фотографијама, мапама и историјским детаљима еванђелских догађаја и мјеста.